IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Bemutatkozik a GYEMSZI

  • Cikk címe: Bemutatkozik a GYEMSZI
  • Szerzők: Nagy András László
  • Intézmények: IME Szerkesztőség
  • Évfolyam: X. évfolyam
  • Lapszám: 2011. / 8
  • Hónap: október
  • Oldal: 58
  • Terjedelem: 1
  • Rovat: PORTRÉ
  • Alrovat: PORTRÉ

Absztrakt:

A Szócska Miklós nevével fémjelzett, a Semmelweis Tervben lefektetett új egészségpolitikai koncepció megvalósítása érdekében május elején létre jött a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőségés Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI). Az új módszertani központ keretei között gazdasági együttműködésben, az Egészségügyi Minőségfejlesztési és Kórháztechnikai Intézetbe (EMKI) történő beolvadással folytatja tovább tevé- kenységét a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészség- ügyi háttérintézményeinek egy része, mégpedig az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet (ESKI), az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI), az Egészségü- gyi Szakképző és Továbbképző Intézet (ETI) és az Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ (OSZMK). A GYEMSZI, mint általános jogutód szervezet a jogelőd intézmények eddigi feladatait változatlanul és folyamatosan ellátja, a beolvadó intézetek nevében vállalt kötelezettségeket magára nézve érvényesnek tekinti.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Dr. Ari Lajos
Lészen sírás és fogaknak csikorgatása - néhány gondolat a gyógyszerkérdés kapcsán Dr. Bodrogi József
Bôrbetegségben szenvedô betegekéletminôségének javulását eredményezô kutatás IME Szerkesztőség
„Össze kell hangolni a nemzetgazdaság rövid és hosszú távú érdekeit” Hodász István
Forró ősz előtt Nagy András László
A preferált referenciasáv működésének első tapasztalatai Dr. Molnár Márk Péter, Dr. Dankó Dávid
Újabb többletfinanszírozás a kórházaknak Egészségügyért Felelôs Államtitkárság
Mire szerveződik, azaz milyen kockázatokat fed le a kötelező egészségbiztosítás? - Szempontok az újragondoláshoz II. rész Dr. Kincses Gyula
Jöhetnek? Élet a határon átnyúló egészségügyi ellátásról szóló irányelv elfogadása után Stumpf-Bíró Balázs
Egy alternatív rendszer- a lean menedzsment Dr. Jenei István, Andriska Pál
Automatizált unit dose gyógyszerelosztási rendszer kialakítása a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei és Egyetemi Oktató Kórházban Dr. Csiba Gábor, Dr. Kőrösiné Dr. Kőhegyi Andrea, Dr. Mike László
Egy kicsi cég a nagyok nyomában Nagy András László
Hygiéne tizenhárom pontban Dr. Nagy Kamilla, Dr. Fráter Márk
A Medicina2000 Poliklinikai és Járóbeteg Szakellátási Szövetségállásfoglalása, 2011 szeptember Medicina 2000 Poliklinikai és Járóbeteg Szakellátási Szövetség
Az addiktológiai járóbeteg ellátás területén működő civil szolgáltatók szervezeti problémáinak elemzése egy példán keresztül Dr. Gazdag Gábor, Prof. Dr. Rácz József
Német nyelven is olvashatóa DE OEC professzorának novelláskötete IME Szerkesztőség
The role of health technology assessment in reimbursement policy of the Slovak Republic assoc. prof. Tomas Tesar
A daganatok IMRT alapú sugárkezelésének fejlesztéseBihar-Bihor régióban IME Szerkesztőség
A genetika forradalma a hétköznapi orvosi gyakorlatban Dr. Czeizel Endre
Bemutatkozik a GYEMSZI Nagy András László

Szerző Intézmény
Szerző: Nagy András László Intézmény: IME Szerkesztőség
PORTRÉ Bemutatkozik a GYEMSZI A Szócska Miklós nevével fémjelzett, a Semmelweis Tervben lefektetett új egészségpolitikai koncepció megvalósítása érdekében május elején létre jött a Gyógyszerészeti és Egészségügyi Minőség- és Szervezetfejlesztési Intézet (GYEMSZI). Az új módszertani központ keretei között gazdasági együttműködésben, az Egészségügyi Minőségfejlesztési és Kórháztechnikai Intézetbe (EMKI) történő beolvadással folytatja tovább tevékenységét a Nemzeti Erőforrás Minisztérium egészségügyi háttérintézményeinek egy része, mégpedig az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet (ESKI), az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI), az Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet (ETI) és az Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ (OSZMK). A GYEMSZI, mint általános jogutód szervezet a jogelőd intézmények eddigi feladatait változatlanul és folyamatosan ellátja, a beolvadó intézetek nevében vállalt kötelezettségeket magára nézve érvényesnek tekinti. Ezen túl a GYEMSZI-nek új feladatai is lesznek, ezek közül a legfontosabb az országos egészségügyi minőségfejlesztési és betegbiztonsági stratégia megalkotása, az egészségügyi intézmények közötti funkcionális integrációhoz szükséges kataszterek nyilvántartása, betegút szervezési és fejlesztéspolitikai feladatok ellátása, a szakfelügyeleti rendszer működtetése, valamint ez az új szervezet végzi az ágazatot érintő európai uniós projektek menedzselését is. A tervek szerint a Semmelweis Tervben meghatározott egészségügyi struktúra átalakítással járó feladatok végrehajtására hivatott szervezetek, az Állami Egészségszervezési Központ és Térségi Egészségszervezési Központok (TESZK-ek) is a GYEMSZI keretei között, az újonnan létrejött Ellátásszervezési és Finanszírozási Főigazgatóság módszertani irányításával működnek majd. A gazdaságosság és a szellemi tőke koncentrációja érdekében egy igazgatóság alá szervezték az előd intézmények gazdasági, jogi, közbeszerzési és személyzeti részlegeit. A GYEMSZI főigazgatója, Török Krisztina kifejtette, hogy az intézmény azáltal, hogy koncentrálja az egészségügyi ágazat szellemi hátterét, az eddigieknél sokkal finomabban, alaposabban, hatékonyabban tudja összehangolni a feladatokat és a tervezést. A cél változatlanul az, hogy a betegek az ország minden pontján azonos eséllyel azonos minőségű ellátáshoz jussanak. Ehhez ismerni kell a szükségleteket, a kapacitásokat pedig hozzá kell igazítani a szükségletekhez és olyan finanszírozást biztosítani, amely mellett a rendszer működni képes. Ennek érdekében a legsürgősebb feladatnak a különböző ellátási szintek szakmai fej- 58 IME X. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2011. OKTÓBER lesztési koncepciójának, módszertani hátterének kidolgozását, az adatgyűjtési rendszerek kialakítását, ehhez egységes ágazati informatikai rendszer kialakítását, az egészségügyi intézmények felett központosított intézményi felügyeleti rendszer létrehozását, működtetését, a betegutak szervezését nevezte. A GYEMSZI főigazgatósága alá került intézetek megőrzik integritásukat, szakmai irányításuk a főigazgató-helyettesek, többnyire a korábbi intézményvezetők kezében marad, miközben az új feladatokhoz szükséges szellemi koncentráció is létrejön. Az integráció akkor jelent majd még több gazdasági megtakarítást, amikor az igazgatóságok a Szent János Kórház területén felépülő közös épületbe költözhetnek. A Semmelweis Terv végrehajtásában a GYEMSZI-re kulcsfontosságú feladatok hárulnak, hiszen részt vesz annak tervezésében és a végrehatásában is. A fekvőbeteg ellátás esetében például már elvégezték az átalakításhoz szükséges elengedhetetlen felméréseket, ezek értékelését és a módszertan kidolgozását is. A majdani döntésekhez a 60 szakmai kollégium adja a szakmai hátteret, például ezek a testületek döntenek majd arról, hogy hol milyen ellátásra van szükség ma Magyarországon. A GYEMSZI-hez tartozik az egészségügyi ellátás minőségügyi kontrollja. Ennek érdekében a szakfelügyeleti rendszert a GYEMSZI működteti, és a szakmai kollégiumok mellé rendelik. Az ellátás minőségének alapját a szakmai kollégiumoktól várt protokollok jelentik majd. Az újjáépülő ellátási struktúra alapelve, hogy a szakmai protokollok alapján felépülő ellátási módszertan biztosítja az állandó minőséget, amely nem módosulhat a finanszírozás szerint. A minőségbiztosítás egyebek mellett folyamatszabályozást jelent, amelynek alapján eldől például, hogy a kórház kapuján belépő beteg hogyan jut a szakmai kollégiumok protokolljai szerint nyújtott kezeléshez. Cél az egészségügyi ellátórendszer transzparens és monitorozott működése. A finanszírozó OEP és a módszertant adó GYEMSZI elkülönült működése garancia a szakmailag korrekt működésre. Az ÁNTSZ népegészségügyi és hatósági, és hatósági ellenőrzési feladatai ugyancsak külön egységet alkotnak. A három terület szinergiája biztosítja az új rendszer transzparens és kontrollált működését. A GYEMSZI, mint az államtitkárság szakmai háttérbázisa folyamatosan monitorozza a már megtörtént intézkedések megvalósulását és hatásait. A monitoring nem egyszerű ellenőrzés, hanem a szakmai folyamatok szüntelen figyelemmel kísérése. Nélkülözhetetlen, mert a minőségügyi kereteket a változó körülményekhez kell igazítani. „A folyamatokat állandóan figyelni kell, a minőségügy örök tervező és megvalósító feladat” – fogalmazta meg hitvallását Török Krisztina. – nal