IME - AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA

Tudományos folyóirat

   +36-30/459-9353       ime@nullimeonline.hu

   +36-30/459-9353

   ime@nullimeonline.hu

Egészségügyi informatika és a média (vész)helyzetben

  • Cikk címe: Egészségügyi informatika és a média (vész)helyzetben
  • Szerzők: Asbót Kristóf
  • Intézmények: Medialog KFt.
  • Évfolyam: VI. évfolyam
  • Lapszám: 2007. / 8
  • Hónap: október
  • Oldal: 50-52
  • Terjedelem: 3
  • Rovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ
  • Alrovat: INFOKOMMUNIKÁCIÓ

Absztrakt:

A média forradalma a tartalomszolgáltatás alapvető átstrukturálódásához vezet. Egyre inkább a szegmentált fogyasztói elérést biztosító technológiák kerülnek előtérbe. Ehhez a korszerű web-alapú informatikai rendszerek az egészségügyben is főszereplővé válnak. Az értelmesen strukturált média disztribúció – megfelelő tartalmakkal – hasznot hozó kiegészítő vállalkozás lehet egy egészségügyi intézményben is. Végeredményben egy ország egészségügyi kultúrájának javításához járulhat( na) hozzá az újjászülető, korszerű infokommunikációs technológiákon alapuló egészségügyi média.

Angol absztrakt:

The revolution of digital media leads to a new structure of content services. Technologies, assuring access to the more and more segmented consumers, will come to the front. The modern, web-based IT-systems support this procession in health care business too. The well-structured media distribution, with its adequate contents, can be a profit-making complementary activity, also in hospitals and policlinics. After all, renewing healthcare-media can also help the evolution of health care culture.

Cikk Író(k) Státusz
Beköszöntő Heves István
Új egészségbiztosítási modell? Dr. Gaál Péter, Dr. Sinkó Eszter
A 2004. évi kormányzati intézkedések: célok és hatások a gyógyszerkasszára Dr. Bacskai Miklós, Dr. Komáromi Tamás
Átalakulóban a járóbeteg szakellátás: 31,4 milliárd forint jut fejlesztésre Nagy András László
A teljesítményvolumen-korlát (TVK) hatása az aktív fekvőbeteg szakellátás teljesítménymutatóira intézényi, megyei és regionális bontásban Prof. Dr. Boncz Imre
A költség-megtakarítási stratégiák fejlesztésének lehetőségei a hazai fekvőbeteg ellátásban I. rész Dr. Polyvás György
A hazai klinikai fogászati higiénikus szakképzés elmúlt tíz éve Dr. Orosz Mihály, Dr. Gábris Katalin
Az egészségügyi textiltisztítás helyzete a hazai fekvőbeteg-ellátó intézményekben Kellős Éva
Többször vagy egyszer használatosmûtéti „textíliák”? A darab/költség-szemlélet tévutakra visz IME Szerkesztőség
Gyakoribb daganatos megbetegedések társadalmi betegségterhe Magyarországon Dr. Dózsa Csaba, Dr. Gulácsi László, Krenyácz Éva, Dr. Döbrőssy Lajos
Az amlodipin/valsartan kombináció költséghatékonysági elemzése a hipertónia kezelésében Dr. Kósa József
Elkészült a Bethesda Gyermekkórház világszínvonalú informatikai rendszere Tamás Éva
Egészségügyi informatika és a média (vész)helyzetben Asbót Kristóf
Régi ember új szerepben Kincses Gyula, az Egészségügyi Minisztérium államtitkára Nagy András László

Szerző Intézmény
Szerző: Asbót Kristóf Intézmény: Medialog KFt.
INFOKOMMUNIKÁCIÓ KOMMUNIKÁCIÓ Egészségügyi informatika és a média (vész)helyzetben Asbót Kristóf, Medialog Kft. A média forradalma a tartalomszolgáltatás alapvető átstrukturálódásához vezet. Egyre inkább a szegmentált fogyasztói elérést biztosító technológiák kerülnek előtérbe. Ehhez a korszerű web-alapú informatikai rendszerek az egészségügyben is főszereplővé válnak. Az értelmesen strukturált média disztribúció – megfelelő tartalmakkal – hasznot hozó kiegészítő vállalkozás lehet egy egészségügyi intézményben is. Végeredményben egy ország egészségügyi kultúrájának javításához járulhat(na) hozzá az újjászülető, korszerű infokommunikációs technológiákon alapuló egészségügyi média. The revolution of digital media leads to a new structure of content services. Technologies, assuring access to the more and more segmented consumers, will come to the front. The modern, web-based IT-systems support this procession in health care business too. The well-structured media distribution, with its adequate contents, can be a profit-making complementary activity, also in hospitals and policlinics. After all, renewing healthcare-media can also help the evolution of health care culture. BEVEZETÉS A minap kinyitottam a számítógépemet, megnézem a tegnapi híradókból a számomra fontos tudósításokat – átfutottam az amerikai és ausztrál járvány-üggyel kapcsolatos honlapokat –, mert éppen egy ilyen témájú filmet készítek elő. Megnéztem kedvenc skót háziorvosom eheti egyperces életviteli jótanácsait. Közben letöltődött levelező rendszeremre mintegy száz e-mail, köztük tucatnyi hivatkozás a számomra fontos tematikákból. Így alig egy óra alatt 50-60 forrásból mintegy 90 mozgóképes anyagot tekinthettem át. A nekem fontosakat archiváltam. Bejelentkeztem munkahelyem belső informatikai rendszerébe, megnéztem a rám vonatkozó feladatok státuszát, intézkedtem, megválaszoltam a legfontosabb üzeneteket – és elindult a nap. Ugye Önnek – kedves olvasó – egyáltalán nem idegen helyzet ez. A média forradalma zajlik, a digitális paradigmaváltás – közhely. Az elektronikus kommunikáció természetes – különösebb szakértelmet nem igénylő – része lett életünknek. A felhasználói (user) magatartás egyre inkább jellemző olyan területeken is, ahol néhány éve még csak professzionális vezetéssel igazodtunk el. Mozgóképet akarunk készíteni? Ott a kamera a mobiltelefonban. Prezentációm támogatásához érdekes idézet kell egy régi játékfilmből – ott a digitális archívum. Vicces filmmel zárnám az előadásom? Fel 50 IME VI. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2007. OKTÓBER a You-tube-ra! A mozgókép készítése és felhasználása már nem csak kiválasztott művészek mestersége, hanem hétköznapi foglalatosság. A mozgóképes kommunikáció anyanyelvvé, hétköznapi eszközzé válik. A JÓ HÍR – NEM HÍR ? Az egészségügyben zajló, komoly médiahullámokat keltő folyamatok irányítják rá a figyelmet egy fontos és elgondolkodtató hiányosságra. A képernyőkön tucatjával megjelenő, egészségügyet „magyarázó” politikai szereplők, egészség-politikusok különböző „negatív ügyek” szereplői, a visszásságok, a gondok rendszeresen nyilvánosságot kapnak. A különböző „gyanús, alternatív” kuruzslókról, a közveszélyes csodafigurákról és módszereikről szintén lelkesen számol be a bulvármédia. Az ezerféle nyavalyájában küszködő betegnek tartott magyar egészségügyről bőséges szó és kép jelenik meg. Ezek a gondok és problémák valóban léteznek, és meg is kell vitatni a lehető legnagyobb nyilvánosság előtt. De hol vannak a pozitív információk? Ezek a fontos – általában pozitív – és közérdeklődésre számot tartó információk még mindig leginkább csak szájról-szájra terjednek. Egy orvos sikere, egy kórház sajátos és figyelemreméltó újítása, egy valóban pozitív és sikeres egészségmegörző helyi program, egy fontos és megvitatásra érdemes ötlet vagy megoldás rendkívül nehezen kap médianyilvánosságot. Közhely, hogy „a jó hír – nem hír” – de azért az elgondolkodtató, hogy egy-egy multinacionális gyorséttermi lánc vagy kereskedelmi hálózat mekkora összegeket költ – és milyen hatásosan (!) – saját jó hírének és pozitív megítélésének alakítására. Ezzel szemben az egészségügy – amely nemzetgazdasági szinten jóval nagyobb összegeket mozgat meg, mint egy kereskedőlánc – milyen keveset és milyen rossz hatásfokkal költ saját jó hírnevére. Biztos, hogy csak az egészségügy politikai szándékainak kommunikációjára (és ellen-kommunikációjára) kell olyan sokat költeni? Meggyőződésem, hogy nem! ORVOSOK ÉS BETEGEK VILÁGA Az egészségügy szereplői legalább olyan érdekes színes és sokoldalú személyiségek, mint a médiában főszerepet kapó politikusok, újságírók. A társadalom önbecsüléséhez és általános kulturális színvonalához járulnak hozzá a köztiszteletben álló orvosok, professzorok, de az áldozatos szakdolgozók is. A Korányik, Manningerek, Issekutzok le- INFOKOMMUNIKÁCIÓ KOMMUNIKÁCIÓ gendás nemzedékéhez hasonló generáció talán ma is itt él közöttünk. Professzorok és falusi körzeti orvosok, ápolónővérek és tehetséges vállalkozók, sportoló- és művészdoktorok. De legalább ennyire izgalmas a betegek világa, a „ha ő is legyőzte, nekem is könnyebb“- történetek. Egy-egy orvos-kongresszuson, szakmai konferencián az előadásokat gyakran a kiválóan kommunikáló tehetséges előadók teszik igazán emlékezetessé. Színházba, operába járó, a világban rendszeresen utazó, művelt, olvasott, elkötelezett emberek, akik megfelelő hívásra készséggel és magas színvonalon állnának rendelkezésre. Különösen, ha olyan médiában tehetnék ezt, aminek a szakmai- és közönség megítélése is egyaránt pozitív. INFOKOMMUNIKÁCIÓ AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN A bevezetőben említett digitális médiaforradalom kulcskérdése – és nem mellesleg – az abban érdekelt vállalkozók sikerességének egyetlen valódi mércéje – a technológia (a tartalom disztribúciója) és a tartalom minősége közötti árarány alakulása. Érdektelen tartalmat a lehető legolcsóbb eszközökön sem lehet haszonnal továbbítani, míg a különleges, a fogyasztó szempontjából releváns tartalom elviseli a drágább, különlegesebb elosztás költségeit is. A médiában nem csak a jövő, hanem a jelen is az úgynevezett szegmentált közönség-elérés technológiáiról szól. Valahol itt keresendő a tömeges kereskedelmi médiumok (TV-k, rádiók, bulvárújságok) hihetetlenül alacsonyra kalibrált tartalmi minőségének oka is. A hatékonyan (kis meddőszórással) elért minőségi közönség minőségi tartalmakat is kap (pl. tematikus televíziók, honlapok, szaklapok). Az internet-használat az egészséggel kapcsolatos ismeretterjesztésben, de a professzionális gyógyító munkában is nélkülözhetetlen. Egy-egy jól megalkotott és jól használható honlap nem csak a nagyközönség gyógyuláshoz, egészséghez, egészségügyhöz való viszonyát, de a gyógyítók szakmai kommunikációját is meghatározó módon támogatja. Mintha a hivatalos egészségügyi központi kommunikáció, de maguk az intézmények sem ismernék fel, hogy a médiakommunikáció forradalma már teljes erővel zajlik az egészségügyben is. Egyre gyakrabban akad meg a szemünk kórházi várókban, patikában egy-egy villogó plazmatévé képernyőjén. Létezik már zártláncú televíziós műsorszolgáltatás a kórtermekben. A teleradiológia, a telekonzílium, a műtétek videós kivetítése, a kamerák, médiaeszközök állandó jelenléte mindennapos a gyógyításban. Az országban az egészségügyi szakalkalmazottak tízezrei egy-egy informatikai rendszerbe bejelentkezve kezdik munkanapjukat egy képernyő előtt. A mobiltelefonok folyamatosan rendelkezésre állnak. Az internet globális technológiája valamenynyi eszközön lehetővé teszi a kommunikációt. Csak használni kell őket! A hatékonyan terjeszkedő plazmatévés kereskedelmi vállalkozások úgy bővítik a média jelenlétét, hogy a szolgáltatás mellett még jövedelmet is biztosíthatnak az intézménynek. Elérhető és már sok helyen működnek a teljesen webalapon fejlesztett integrált kórházi informatikai rendszerek, (pl. e-MedSolution), amelyek készen állnak akár a legkülönlegesebb – egészségügyi rendszeren belüli zárt és nyilvános – médiakommunikációs igények kiszolgálására is. Tehát nem a technikán múlik... „VÉSZHELYZET” TARTALOMSZOLGÁLTATÁS Az egészségügy a társadalom meghatározó alapműködése, a társadalom közérzetét alapvetően befolyásoló szolgáltatás, és a tömeges médiában egyszerűen nem kap elegendő és főleg megfelelő minőségű felületet. A kereskedelmi média kizárólagosan fogyasztásösztönző reklámokra épülő üzletpolitikája, a közösségi és közszolgáltató médiumok „szegénysége”, túlpolitizáltsága nem kedvez a kiegyensúlyozott kommunikációnak. Ugyanakkor a szakmai munkát, a széles értelemben vett ismeretterjesztést, de akár a gyógyító tevékenység marketingjét, az egészségügy általános PR-jét is hatásosabban tudná támogatni a média. A kereskedelmi televíziókon látható „orvosos” sorozatok, a Vészhelyzet, a Dr. House, a Grace Klinika, a Jóban-rosszban, de a réges-régi Kórház a város szélén, a fekete-erdei Klinika hatalmas közönségsikere jelzi, hogy a média és az egészségügy nem csak a politikai háttérbeszélgetések és hírek szintjén kapcsolódhat egymáshoz. Ugyanezt bizonyítja az egészségügyi internetes honlapok kiemelkedő látogatottsága is. Az eszközrendszer adott és fejlődik, de hiányzik a professzionális tartalom. Az 1. ábrán csak a legjellegzetesebb képernyő-elhelyezéseket illetve a mozgóképes kétirányú kommunikáció legfontosabb pontjait tüntettük föl. Ezek az eszközök gyakorlatilag ma is ott vannak az intézményekben, a működési idejük nagy részét sötéten, vagy egy-egy sorszámot mutatva töltik. Ezekre az eszközökre most születnek mozgóképes tartalmakat közvetítő vállalkozások, egy sajátos üzleti modell is kialakulóban van. A reklámok, információk, tartalmak új elvek mentén jutnak el a célközönséghez, de hiányzik a komplex – az egészségügyben érdekelteket a legszélesebb körben elérő – és szervezett tartalomszolgáltatás. Egy olyan tartalomfejlesztő vállalkozásra van szükség, aminek lényege a hazai egészségkultúra, az egészségtudatosság és az egészséges közérzet fejlesztésének tartalmi koncepciója, ami megfelelően fókuszál az egészségügyben érdekelt piaci szereplők PR- és reklámozási igényeinek széleskörű kielégítésére is. Az egészségügy valamennyi résztvevőjének, a kórházak vezetőitől az egészségügyi szakpolitikusokon át MINÔSÉGI TARTALOM IME VI. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2007. OKTÓBER 51 INFOKOMMUNIKÁCIÓ KOMMUNIKÁCIÓ 1.ábra Példa egy egészségügyi intézmény informatikailag strukturált komplex tájékoztatási rendszerére valamennyi betegig, akkor lesznek hasznosak ezek az új médiumok, ha megismerik az ezeken történő kommunikáció egyedi képességeit. Ha felismerik, hogy kiemelkedő minőségű ügyfél-eléréshez, a lehető leghatékonyabb kommunikációs felülethez jutnak. Ehhez kommunikációs stratégiájukba kell illeszteniük ezt a médiát. Fontos, hogy a szak- ma igényelje, hogy ezeken a célcsoportot jól elérő felületeken valódi központi és helyi kommunikáció történjen és vesse latba erejét, hogy ez a fajta kommunikáció és egyben üzleti lehetőség, az egészségügy állami és üzleti kommunikátorain túl a versenyhelyzetbe kerülő intézmények látókörébe is kerüljön. A SZERZÔ BEMUTATÁSA Asbót Kristóf televíziós rendező, belsőépítész, főiskolai docens. A Magyar Iparművészeti Főiskolán – ma MoholyNagy Művészeti Egyetem – szerzett diplomát belsőépítészként (1980), később elvégezte a Színház- és Filmművészeti Főiskola dokumentumfilmés tévérendező szakát (1984). 1981-től 1996-ig a köztelevízió munkatársa, elsősorban közéleti, gyerek-, környezetvédelmi és termé- 52 IME VI. ÉVFOLYAM 8. SZÁM 2007. OKTÓBER szetvédelmi műsorok, élő közvetítések adásrendezője. Díszletek, főcímek, műsor- és csatornaarculatok tervezője. 1996-tól független vállalkozó, média-szakértő, díszlettervező, belsőépítész, rendező. 2000-óta televíziózást, kommunikációs ismereteket (ELTE, MÚOSZ, BKF) oktat. Jelenleg a MEDIALOG Kft. marketing-kommunikációval, mediaconsultinggal, alternatív médiafelületek kreatív tervezésével-kivitelezésével foglalkozó vállalkozás tulajdonosügyvezetője és az ISH Kft. média-kommunikációs tanácsadója.